Велосипед це чудовий засіб від міських корків та інструмент для організації активного дозвілля.  Сталевий кінь не займе багато місця, з ним можна в будь-який момент виїхати за місто, відправитися за покупками.  Якщо ви плануєте покупку першого велосипеда, і не знаєте з чого почати – прочитайте цю статтю, в ній ми спробуємо дати відповіді на найпоширеніші питання пов'язані з вибором.

 

Зміст:

якими бувають велосипеди

критерії вибору

додаткові нюанси

висновки


 

Якими бувають велосипеди?

Типи велосипедів

Підбирати велосипед слід під ваш стиль катання.  Визначтеся де саме і як часто ви будете його використовувати.  Виходячи із задач вибирайте один з наступних типів:

  • гірські.  Один з найуніверсальніших різновидів байків, що підійде "на всі випадки життя".  Попри назву такі велосипеди застосовні не тільки в горах, вони дозволять з комфортом пересуватися по звичайній асфальтованій дорозі (яка, в Україні, часто не відрізняється за якістю від пересіченої місцевості) або ґрунтовки.  Мають широкі покришки, колеса досить великого діаметра і високий посадковий профіль;

  • міські або круїзери.  Призначені для прогулянок та максимального комфорту.  Як правило, це велосипеди з унікальним дизайном рами, великим і комфортним сидінням на пружинах і високим кермом (щоб їздити з прямою посадкою, та не нагинатись до керма).  Велосипеди-круїзери призначені для їзди асфальтом та спеціальними велодоріжками;

  • шосейні.  Велосипеди призначені для розвинення значних швидкостей на рівній трасі.  У них тонкі й легкі рами, немає амортизації та найтонші покришки;

  • гібридні або кросові.  Гібрид стандартного гірського велосипеда з міським.  У нього менше товщина покришок, нижча посадка і рама, зазвичай, важча ніж у гірських, але легша ніж у круїзерів.  На ньому буде однаково зручно пересуватися містом і ґрунтовими стежками;

  • електровелосипед.  Круїзер або гібрид оснащений електродвигуном, здатним підзарядиться коли ви крутите педалі самостійно;

  • для екстремального спорту;

    • BMX.  Клас велосипедів призначений для виконання трюків та фрістайлу;

    • байки для тріалу.  Тріал, це спосіб пересування на велосипеді по повному "бездоріжжю".  У них, як і у BMX-ів, дуже низька рама (щоб не заважати райдеру під час виконання трюків і стрибків) а також легкознімне сидіння.  Професійні BMX-єри і тріальщікі, часто, не використовують сидіння взагалі, вставляючи на його місце заглушку.

 

Критерії вибору велосипеда

 

Визначившись з типом велосипеда, потрібно вибрати майбутній байк виходячи з потрібних комплектуючих і бюджету.  Від якості комплектуючих буде залежати комфорт під час катання і те, як часто вам доведеться звертатися до веломайстерні.

 

Бюджет

 

Від досвідчених велосипедистів часто можна почути, що неможливо купити пристойний байк менш ніж за 800-1000 доларів.  Але це не зовсім так.  Для того щоб здійснювати легкі прогулянки в межах міста або виїжджати за його межі на відстані до 5-10 км досить цілком бюджетних велосипедів, тут важливіше підібрати правильний тип і розміри, щоб кататися було зручно.  Слід розуміти, що такі велосипеди, за інших рівних, будуть зібрані з великими допусками, і будуть трохи важчими та менш маневреними, ніж дорожчі моделі.  Непоганий міської велосипед можна купити починаючи з 5000-6000 грн, гірський - приблизно з 10 000 і так далі.

 

Розмір колеса

 

Від розміру колеса залежить, наскільки інтенсивно вам доведеться крутити педалі на одній і тій самій передачі, а також прохідність велосипеда.  Колесо більшого діаметра легше проходить перешкоди, краще амортизує в вибоїнах та ямах.

  • від 23" і до 25".  Колеса для дітей та підлітків;

  • 26 ".  Золотий стандарт для тих, у кого зріст до 170 см;

  • 27,5".  Проміжний розмір, для тих, кому "найнери" завеликі;

  • 29" або "найнери" (від слова "дев'ять"англ.) найпрохідніші колеса.  Вибирати такий діаметр оптимально на кроссовиках або гірських моделях.  У місті переваги від нього не так очевидні.

 

Розмір рами

вибір розміру велосипеда

Пропорції тіла у всіх різні, а отже, якогось одного універсального розміру не існує.  Висота і довжина рами підбираються виходячи з вашого зросту і тут потрібно бути гранично уважним.  Від цього залежить комфорт вашого майбутнього катання та безпека.  Адже якщо висоту ще можна трохи компенсувати регулюючи сидіння, то довжину рами змінити неможливо, і вам доведеться нагинатися до керма в незручному положенні, що зменшує керованість.  Загальний принцип підбору висоти рами велосипеда зображений на картинці на початку розділу.  Однак, розберімося з цим ретельніше:

  • зріст потрібно вимірювати без взуття біля стіни, як видно з картинки, між рамою і промежиною має бути від 5 до 10 см;

  • орієнтуватися можна за розмірними сітками виробника, необов'язково (хоч і бажано) "міряти" велосипед наживо;

  • якщо ваш зріст потрапляє на граничні параметри розмірів – вибирайте для прогулянкового катання менший розмір, а для спорту і швидкісної їзди – більший;

  • вибираючи "найнер" беріть його на розмір менше ніж велосипеди з колесами на 26"- 27,5";

  • за великої власної ваги, компенсувати її потрібно не розміром велосипеда, а загальної міцністю рами та всіх комплектуючих, а для цього доведеться збільшити виділений на покупку бюджет.

Ось невелика таблиця, за якою ви можете приблизно визначити довжину прольоту рами, для різного зросту і різних типів байків.  Але врахуйте, вам все одно краще хоча б один раз сісти на велосипед особисто, щоб переконатися, що вам буде комфортно.  Таблиця потрібна лише для того, щоб у вас було приблизне уявлення, яка група розмірів вам підійде.

 

Таблиця розмірів рам залежно від зросту

 

Конструкція рами

 

Підвіс

Підвіс

Гірські байки та гібриди (кроссовики) найчастіше зустрічаються у двох виконаннях: хардтейл або двопідвіс.  У хардтейла амортизована тільки передня вилка, у двопідвіса – обидві.

Здавалося б, в будь-якому випадку краще двопідвісний велосипед – він буде краще амортизувати удари, і катання на ньому буде набагато плавнішим.  Але це не зовсім так.  Річ у тім, що амортизатори в велосипедах досить дорога і складна деталь і в бюджетних моделях на них економлять, замінюючи пружинними (а не масляними) аналогами.  У випадку з хардтейлом це не так критично (бо на кермо навантаження в рази менше ніж на сидіння), а ось задній підвіс на бюджетних амортизаторах велосипеда гаситиме імпульси від педалювання, замість того, щоб компенсувати інерцію ударів знизу.  Тому, в бюджеті до 10-12 тисяч гривень краще надати перевагу хардтейлам.

 

Матеріал рами

Рами роблять зі:

  • сталі.  Найважчі, але й найміцніші рами;

  • алюмінію.  Відносно легкі.  Золота середина за співвідношенням ціна/якість/легкість;

  • титанового сплаву.  Титан легкий, але істотно підвищує вартість рами;

  • карбону.  Дуже легкі, але вимагають максимально обережного ставлення, так як дуже крихкі.  Підійдуть спортсменам для шосейних гонок.

 

Гальма

 

Гальма – важливий елемент вашої безпеки.  З ними історія та сама, що й з амортизацією підвісів.  Є всього два різновиди: V-подібні та дискові.

Дискові точніші і швидше передають енергію натискання гальмівного механізму, і, отже, підвищують швидкість спрацьовування.  Це важливо не тільки в спорті, але і в позаштатних аварійних ситуаціях, які можуть виникнути під час їзди.

Якісні дискові гальма складний механізм, який суттєво здорожує збірку.  Отже, в бюджеті до 10 тис. гривень краще вибирати велосипед з якісними V-подібними гальмами, а на "дискові" дивитися в моделях з вищою ціною.

 

Сідло

Сідла

Вибір форми сідла залежить від вашого стилю їзди:

  • широке, м'яке сідло з пружинами зручне, якщо ви використовуєте прогулянковий круїзер, з високо піднятим кермом за прямої посадки.  Велосипедисти зі стажем називають такі сідла "диванами".  Вони будуть максимально ефективними коли ви неспішно та розслаблено катаєтесь.  Варто розуміти, що з таким сідлом вам буде некомфортно розганятися і кататися на високих швидкостях;

  • середньо-м'яке.  Використовується в гірських і кросових велосипедах.  Головне тут міцна фіксація і жорстка посадка сідла на штир, щоб воно не люфтило під час катання по пересіченій місцевості;

  • вузькі шосейні.  Міцні, вузькі, полегшені сидіння (часто їх роблять з карбону з символічною "м'якою частиною" нагорі) призначені для спортсменів.  Такі сідла дозволяють педалювати на максимальній швидкості та істотно знижують тертя ніг велосипедиста в сідло завдяки своїй формі.  Природно, просто прогулюватися на такому сідлі буде не надто комфортно.

 

Сідло, та річ, яку необхідно вибирати найприскіпливіше.  Тому що перша крепатура у новачків, і тих хто довго до цього не катався, пов'язана, як правило, з забоєм м'язів промежини.  Знизити цей негативний ефект можна тільки проїздивши кілька тижнів і правильно підібравши сидіння велосипеда.  Ось кілька порад щодо вибору сидушки:

  • універсального рецепту вибору немає, бо будова тазу у кожного індивідуальна.  На щастя, сидіння можна купити окремо, вже після покупки велосипеда.  Поїздивши кілька місяців ви зрозумієте яка форма для вас найзручніша;

  • м'яко – не завжди комфортно.  Всупереч поширеній думці що м'які сидіння завжди зручні, це не зовсім так.  Сідалищні кісточки просідають вглиб на м'якому сидінні і через 20-30 хвилин основний тиск перейде на м'які частини, що може спричинити певний дискомфорт;

  • тестувати сідло потрібно на тій посадці, при якій ви катаєтеся більшу частину часу, тоді ризик помилитися з вибором мінімальний.

 

Кермо велосипеда

 

Існує кілька різновидів керм, і кожне з них призначене для власної категорії велосипедів.  Важливо розуміти, що кермо для швидкісної їзди буде незручним на гірському велосипеді, а "прогулянкове" краще не встановлювати на гібридний кроссовик.  Вибираючи враховуйте:

  • Кількість доступних положень рук.  Вам доведеться регулярно змінювати положення, щоб знизити навантаження на кисті, зап'ястя, спину, поперек.  Особливо актуально це при тривалій їзді.  Якщо кермо регулюється і має кілька положень, воно якнайкраще підійде для велотуризму.  Моделі з одним, двома положеннями або зовсім без фіксації – підійдуть для прогулянкових велосипедів;

  • визначте якому положенню тіла при поїздках ви надаєте перевагу.  Це перегукується з попереднім пунктом, оскільки з низьким кермом буде незручно кататися містом, а з високим їздити швидко;

  • кермо повиннно міцно фіксуватися і гасити вібрації.  Це залежить від його конструкції і матеріалів, з яких його виготовляють;

  • аби підібрати оптимальний тип велосипедного керма, вам доведеться спробувати різні моделі.  Вам може не одразу сподобатися новий тип, але, з часом, ви звикнете до нього й оціните переваги, які він надає.  Так може бути, наприклад, при пересадці з гібрида на шосейник, у якого кермо типу "баранячі роги", розраховане на низьку посадку.

 

Типи велосипедних рулів

  • прямі (гірські);

  • підняті вертикальні керма для прогулянок, бувають різних форм, наприклад дуже поширені "коров'ячі роги";

  • рулі для трекінгу "метелики", оптимальні у тривалих заїздах по пересіченій місцевості;

  • "баранячі роги" - для шосейних гонок.

 

Перекмикач передач

 

Перекмикачі передач

Як правило, більшість сучасних велосипедів оснащено трансмісією яка дозволяє перемикати швидкості просто під час руху.  Спеціальні машинки перекидають велосипедний ланцюг на основній та задній трансмісіях у потрібне положення і вам буде легше їхати в гору, або розганятися на рівній дорозі на високій передачі.

 

Якщо не розглядати перемикачі для екстремального спорту (до яких зовсім інші вимоги) для прогулянок та аматорської їзди важливі всього кілька моментів:

  • точність перемикання.  При пересуванні керуючої ручки на одну поділку, машинка повинна перекладати ланцюг на одну зірочку нижче або вище;

  • ланцюг не повинен злітати через те, що машинка послаблює його натяг занадто сильно;

  • перемикачі повинні бути зручними й інтуїтивно зрозумілими.

 

Додаткові нюанси велосипедів

 

Крім основних параметрів, що впливають на комфорт їзди та міцність велосипеда, варто звернути увагу на додаткове оснащення, під яке на рамі повинні бути передбачені монтажні роз'єми.  Це можуть бути:

  • кріплення для насосу, пляшки з водою;

  • багажник, передній або задній.  Або кріплення для переднього чи заднього кошика (зручно щоб возити покупки);

  • роз'єми на кермі для кріплення спідометра або фар.

Якщо подібних роз'ємів немає, часто можна використовувати спеціалізовані аксесуари на ременях і самозатягувальне фіксаторах, але варто розуміти, що надійність у подібних кріплень нижча.

 

Висновки

 

Хороший велосипед для туризму або кросової їзди бездоріжжям, дійсно, не може коштувати дешево.  Але багатьом з нас досить прогулянкового круїзера – де на перший план виходить дизайн і комфорт посадки, або універсального простенького байка, який буде використовуватися в прогулянковому режимі.

Тому вибирайте виходячи з поставлених цілей і пам'ятайте - комфорт річ індивідуальна.  Перш ніж купувати велик найкраще протестувати його в магазині або попросити аналогічну модель у друзів для перевірки.