вибираємо монітор

Незалежно від того, купуєте ви потужний ПК для ігор чи домашній універсальний комп'ютер – знадобитися хороший монітор. При будь-якому бюджеті можна знайти такий, що порадує гідним зображенням і відповідним функціоналом. Як правильно вибирати ми зараз розповімо.

 

Зміст:

Основні характеристики моніторів 

Додаткові характеристики впливають на комфорт використання 

Вибір монітора під типові завдання 

Висновки 

 

Основні характеристики сучасних моніторів

 

Щоб вибрати непоганий за співвідношенням "ціна/якість" монітор, потрібно розуміти як усе влаштоване, від чого залежить якість картинки, які з параметрів надають перевагу в динамічних, а які в статичних сценах.

 

Тип матриці, підсвітка, передача кольору

Монітор з IPS матрицею

Матриці

 

Є всього 4 основних типи матриць: TN, IPS (PLS), VA та OLED. Остання, поки що цікавить лише техногіков, а в масовому продажі можна знайти кілька моделей ціна яких геть антигуманна. Тому особливості OLED моніторів ми окремо зачіпати не будемо.

 

  • TN. Вже застарілий формат, з низкою функціональних обмежень. У таких моніторів слабкі кути огляду по горизонталі, посередня передача кольору, але досить швидкий час реакції, а також непогана контрастність. Все це обумовлено типом підсвічування, при якому підсвічуються цілі області пікселів. Подібні рішення обирають, аби заощадити, коли висока якість картинки не надто принципова;

  • VA. Матриця у якої непогані кути огляду, відмінна передача глибокого чорного кольору (технологія дозволяє повністю вимикати кожен окремий піксель). Огляд набагато кращий, ніж у TN, а передача півтонів у цього типу дисплея трохи гірша, ніж в IPS, проте вище час відгуку;

  • IPS. Сучасний стандарт якості, і найпоширеніший формат. Вона поступається за передачею кольорів тільки OLED, а VA з передачі глибокого чорного. Єдиним слабким місцем цих матриць був значний час відгуку, коли стандарт щойно розробили. Зараз 4-5 мс вже мінімум для більшості серійних пристроїв. Для ігрових моніторів середнього цінового діапазону норма – 2-3 мс. Компанія Samsung розробила власну матрицю – PLS, аби обійти патенти. Від IPS вона ніяк не відрізняється за своїми експлуатаційними характеристиками.

 

Типи підсвітки

 

Є всього два основних типи – лампова (CCFL) та світлодіодне LED. CCFL зараз майже не використовується, тому що у ламп обмежений термін служби, а підсвітка надто нерівномірна.

Більшість сучасних моніторів оснащені LED підсвіткою, але якість її сильно різниться – це залежить від класу пристрою. На зовсім бюджетних (до 100 $) можна візуально відмітити нерівномірність підсвічування екрану (засвіти). Але це відноситься лише до найдешевших дисплеїв, у решти нерівномірність підсвічування можна знайти тільки якщо спеціально шукати "на темному моніторі в темній кімнаті". Природно для дизайнерських пристроїв нерівномірність підсвічування неприпустима.

 

Передача кольору. Технологія FRC

 

За передачу кольорів в цифрових моніторах відповідає показник "біт на канал".

  • 6 bit. Все ще зустрічається у старих серій TN. Це понад 250 тисяч  кольорів, і це слабкий показник;

  • 8 bit, True Color. Передають майже 17 млн ​​ кольорів. Це актуальний стандарт;

  • 12 bit. Передасть понад мільярд  кольорів. Такі матриці будуть доречні при ретушуванні чи монтажі відео.

 

8 bit + FRC vs 10 bit

 

Згідно з даними ВООЗ очі пересічної людини здатні розрізнити до 10 млн кольорів, при цьому, тільки близько 0,5% людей бачать більше. Навіщо ж тоді True Color чи, тим більше 12-бітні монітори? Просто всю гаму відтінків ми сприймаємо індивідуально, через різного діапазон сприйняття. Так на 8-бітовому дисплеї досить "потрапити" в певну групу кольорів, тоді різниця з 6-бітним дисплеєм здасться колосальною.

 

FRC (Frame rate control) – це спосіб "поліпшення" передачі кольору, обмеженої певною бітністю. Тут необхідні півтони виходять шляхом створення додаткового мерехтіння – 10+ млн кольорів досягається при 6 bit + FRC. Але чесні 8 bit монітора все одно краще, тому, що додаткове мерехтіння може дратувати очі коли ви довго працюєте.

 

Діагональ та роздільна здатність екрана

 

Ці два параметри тісно пов'язані між собою. Все тому, що при великих діагоналях моніторів та малій роздільній здатності (ще зустрічається на старих TN) зображення стає зернистим. Тому говорити про вибір діагоналі потрібно тільки відносно роздільної здатності. Наприклад: HD (1280x720) вже сприймається як релікт, але при 15-22" це все ще прийнятний варіант TN монітора для офісу, за обмеженого бюджету. Але така сама роздільна здатність абсолютно неприйнятна (якщо вона максимально можлива) для більших екранів. Наведемо перелік типових розмірів і їх приблизних областей застосування:

 

  • 15-17-19-20-22-23". Для компактного робочого місця чи специфічних завдань. Починаючи з Full HD, нижче тільки в крайніх випадках. Можна використовувати такі монітори як екран касового апарату, під бізнес програми обліку;

  • 24"-25”. Оптимальний варіант під домашнє використання якщо фільми ви дивитеся по телевізору, в більшому дисплеї немає особливого сенсу.

  • 27". Оптимально для ігрового чи універсального монітора. На ньому вже досить комфортно робити аматорський монтаж, ретушувати за допомогою фоторедактора. Оптимально – від FullHD до 2560x1440 (воно ж 2K). Буде зручний для інженерних програм типу CAD або САПР. Геймеру подібний монітор дозволить повноцінно зануритися в процес застосовуючи периферійний зір. 4K моделі є сенс купувати тільки якщо у вас потужний "системник" оснащений топовою відеокартою. Адже навіть штатне використання (не ігри, а Windows) потребуватиме значних ресурсів при такій щільності пікселів;

  • 32+". Дисплеї для специфічних інженерних чи графічних завдань. Працювати в таблицях або використовувати його як середньостатистичний користувач – не завжди комфортно, при близькій посадці до екрана доведеться постійно повертати голову. У графічних редакторах, навпаки, велика діагональ – вагома перевага. На екрані поміщається більше панелей інструментів, доріжок для склеювання відео, аудіо.

Співвідношення діагоналей різних розмірів

Щільність пікселів

 

Пов'язана з попередніми двома параметрами величина. Вимірюється в ppi (pixels per inch/пікселів на дюйм). Тобто, це співвідношення діагоналі й роздільної здатності. Чим воно вище, при тій же діагоналі, тим вище щільність пікселів і тим менше "зернистість" підсумкової картинки.

Може здатися, що для монітора, на якому ви набираєте текст, хороший показник ppi – надлишкова опція. Але це не так. Подивіться які завдання вирішували раніше розробники Windows, аби відобразити англійську "g" на старому"рідкокристалічному" 15 дюймовому моніторі, у якого матриця 720p.

 

Як має бути:

Приклад зернистого вигляду 1

Як реалізовано при "відображенні":

 Приклад зернистого вигляду 2

Тобто ми бачимо, що при більшій роздільній здатності, за однакової діагоналі, символи будуть більш плавними та чіткішими.

 

Частота оновлення монітора і технології синхронізації

 

Стандартна частота оновлення екрану сучасних пристроїв стартує з 60 Гц, вважається що значення вище зазначеного – прерогатива геймерів, яким вкрай важлива швидка реакція. Але це не зовсім так. 60 герцевий монітор оновлює картинку 60 разів за секунду, 90 герцевий – 90 разів. У другому випадку, якщо ви дивитеся будь-яке відео або граєте, все відбувається набагато "плавніше".

 

  • 60-90 Гц. Для багатозадачного монітора під домашній ПК;

  • від 120 Гц для ігр якщо геймплей ваших улюблених онлайн проектів вимагає швидкої реакції (шутери, файтинги, динамічні MMORPG);

  • від 144 Гц вважається "прожитковим мінімумом" для кіберспортсменів, подібну герцівку оцінять відеографи, що працюють з 3D графікою та програмісти. Вище 240 Гц йдуть специфічні моделі для геймерів найвищого рівня.

 

Чи дасть монітор з високою герцівкою суттєву перевагу кіберспортсменам, що грають в спортивні дисципліни? Навряд. Виміряти ефективність цієї надбавки до плавності і швидкості реакції матриці дуже складно. На результат, скоріше, вплинуть пінг мережі (якщо грати онлайн) і можливості системного блоку вашого ПК, ніж частота оновлення монітора. Інша справа що динамічне зображення у 60 Гц і 144 Гц екранів різниться істотно. Виробники відеокарт, і AMD, включають в комплект драйверів підтримку технологій G-SYNC (від NVIDIA) і FreeSync (AMD), що істотно збільшують плавність розгортки в динаміці. Різниця між цими двома технологіями в тому, що G-SYNC вимагає платної ліцензії, а FreeSync, як випливає з назви, open source (розповсюджується безкоштовно). Тому монітори з G-SYNC коштують дорожче. Якщо у вас відеокарта NVIDIA, то ця переплата буде виправдана.

Монітор aoc 144 Гц

Час відгуку матриці монітора

 

Це час затримки між сигналом, що подається на піксель графічним процесором, до моменту зміни його стану. Тобто затримка реакції зображення. На старих IPS-матрицях через значну по часу затримку за динамічними об'єктами тягнувся "шлейф".

Середній час відгуку у сучасних моніторів близько 5 мс, і цього достатньо для пересічного користувача. Але для геймерів і тих, хто працює з графікою виробляють флагманські моделі з часом відгуку 0,5 мс. В цілому, від здатності монітора працювати на заявленому виробником часу відгуку залежить якість зображення в іграх, фільмах, а також будь-яких динамічних моментах. Картинка на дисплеях з низьким часом відгуку не "замилюється".

 

Інтерфейси підключення моніторів

 

Поширена ситуація – ви купуєте до старого системного блоку новий монітор, а під’єднати його просто не можете. На вашій відеокарті (інтегрованій чи дискретній) просто немає потрібного порту. Розглянемо кілька найпоширеніших інтерфейсів, щоб не помилитися обираючи.

 

  • VGA. Розроблено ще в 80-х роках. Цей роз'єм вже морально застарів, але монітори з ним все ще є у продажу, з причини описаної на початку цього розділу. По кабелю передається тільки зображення, більшість VGA обмежені роздільною здатністю HD. Тільки деякі дорогі моделі могли видавати щось близьке до актуального FullHD формату;

 VGA роз'єм

  • DVI. Осучаснений VGA, який теж, поступово, йде з ринку. Дозволяє досягати більшої щільності пікселів, але не здатний передавати що-небудь, окрім зображення. Все ще зустрічаються роз'єми під нього на відеокартах до 2016 року випуску;

DVI роз'єм

  • HDMI. Найпоширеніший інтерфейс підключення моніторів станом на 2020. Може передавати зображення, звук, мережевий сигнал (деякі модифікації). Інтерфейс динамічно розвивається, зараз актуальні версії починаючи з HDMI 2.0. Саме з версії 2.0 пропускна здатність кабелю вже дозволить передавати 4K на монітор з частотою 60 кадрів/секунду. Версії 2.1 теоретично працюють з 8K, але поки контенту в такій якості замало;

HDMI роз'єм

  • Display port. До появи HDMI 2.1 був інтерфейсом з найвищою пропускною спроможністю.

Display Port роз'єм

Звичайно, під'єднати потрібний монітор до відеокарти через перехідник теж можна. Але перехідник не зможе збільшити пропускну здатність інтерфейсу. Тому, під'єднавши HDMI до VGA ви отримаєте мінімальну якість зображення з усіма незручностями, що випливають із цього.

 

Додаткові можливості моніторів, які варто врахувати при виборі

 

  • вигнутий екран. Монітори з вигнутою формою повторюють радіус комфортного охоплення людського ока, вони дозволяють сильніше зануритися в процес гри, отримати "ефект візуальної присутності" при перегляді фільмів;

  • авторегулювання яскравості в залежності від освітлення. Аналог подібних рішень на смартфонах, за допомогою спеціального датчика визначає рівень освітлення та "підганяє" яскравість монітора під нього. Актуально якщо ви проводите за екраном багато часу в різний час доби;

  • вбудована стереосистема. Буде актуальна, якщо ви любите мінімалізм і дбаєте про наявність вільного простору на робочому місці. Варто враховувати, що вбудовані динаміки, мікрофон, практично завжди, будуть поступатися повнорозмірним за якістю звучання;

  • кріплення VESA. Це стандарт роз'ємів для кріплень різної відеотехніки, від фотоапаратів/камер, до телевізорів, моніторів. У маленьких приміщеннях встановлювати монітор на кронштейн зручно, тому що ви отримаєте набагато більше свободи при регулюванні положення і відстані до екрана. А ще, коли монітор не використовується, його можна просто "скласти", повернувший до стінки. Чому саме VESA? До них простіше підібрати фурнітуру, так що переконаєтеся що обраний монітор підтримує саме такі монтажні майданчики.

 

радіус комфортного охоплення оком вигнутого і звичайного моніторів

 

Обираємо монітор під різні завдання

 

Тепер ми знаємо які параметри важливі для різних типів моніторів. Спробуємо резюмувати все це відносно певних типів дисплеїв, щоб вибір був простіше.

 

  • для універсального домашнього використання "всього потроху". Монітори від 22 дюймів, роздільна здатність від FullHD, 60-90 Гц частота оновлення, матриці, переважно, IPS чи VA, передача кольору від 8 bit. Якщо беремо до сучасного ПК – інтерфейс HDMI вище 2.0;

  • для ігор. Від 24 "до 27" (можна і більше, якщо ваша відеокарта впорається), з технологіями G-SYNC або Free Sync, буде корисним авторегулювання яскравості. У динамічних іграх, що вимагають швидкої реакції, буде корисною частота оновлення монітора від 144 Гц і вище. Важливий час відгуку до 2-3мс. Тип матриці підбираємо виходячи саме з часу відгуку, він має бути мінімальним;

  • для роботи з графікою. Велика діагональ, гарна передача кольору (в ідеалі 12 bit), IPS матриця, кілька інтерфейсів підключення, що важливо для рендеринга. Дуже часто для обробки графіки використовують кілька моніторів одночасно.

 

Висновки

 

Підібрати хороший монітор не так вже й складно, головне чітко розуміти як саме ви будете його використовувати. Багато додаткових "фіч" можуть не використовуватись зовсім, проте купуючи монітор ви за них заплатите.

Важливо, також, стежити за тенденціями на ринку. За останні 10 років IPS-матриці стали набагато доступніші, а якість багатьох VA-моделей збільшилася без істотного підвищення ціни. На підході серійні моделі моніторів з OLED матрицями, їх поява в масовому сегменті – питання часу. Якщо вам ніколи стежити за всіма цими процесами, просто читайте блог ITbox – ми підкажемо.