Система охолодження практично всіх ноутбуків містить вентилятори. Кулери забезпечують інтенсивну циркуляцію повітря всередині корпусу та допомагають розсіювати надлишкове тепло з радіаторів. Згодом, через те, що мастило в підшипнику насичується мікрочастинками пилу, воно густіє і хід вентилятора може сповільнитись. Також, можлива ситуація, коли поступово розбивається сам підшипник або ж розбиваються обойма, що утримує його – як наслідок виникає деренчання й посилюється шум. В обох випадках вентилятор перестає справлятися з охолодженням і температура всередині корпусу почне підніматися. Усунути такі проблеми в роботі можна змастивши підшипник або замінивши його.

У цій статті ми поговоримо про те, які інструменти нам знадобляться для обслуговування підшипника і про те, що ще можна зробити, якщо мастило не вирішує проблему.

 

Зміст:


 

Як часто потрібно змащувати кулер?

Певної періодичності для цієї процедури немає. Її потрібно робити за необхідності, якщо вентилятор перестав обертатися, почав сильно шуміти або швидкість його обертання відчутно зменшилась.

За моделлю вентилятора (що вказана на сервісній наклейці) ви можете знайти еталонну швидкість його роботи в об/хв. Якщо ця швидкість відрізняється від зазначеної виробником більш ніж на 10% у бік зниження – потрібно змастити чи замінити підшипник вентилятора. Відстежити швидкість обертання вентилятора можна у спеціалізованому ПЗ типу Aida64 чи йому подібним. 

 

Необхідні інструменти та витратники

  • набір викруток. Або одна універсальна, але обов'язково з тонким стрижнем, та набором відповідних біт. Вам знадобляться найтонші хрестові насадки та шестигранники. Також важливо, щоб викрутка була намагніченою, інакше є ризик потрапляння гвинтів в корпус;

  • пінцет для роботи з дрібними деталями, краще з магнітними щічками;

  • канцелярський ніж для підважування ущільнювача або набір для розкриття гаджетів (продаються в універсальних магазинах), там є тонкі пластикові лопатки. Також підійде цільна тонка плоска викрутка;

інструменти та розхідники для розкриття ноутбука

  • мастило для підшипників;

  • етиловий спирт або уайт спірит, для знежирення лопатей та поверхні під вентилятором;

  • одноразовий шприц з голкою (потрібний лише в окремих випадках).

 

Для змащування підходять кілька різних видів мастил:

  • синтетичне автомобільне розраховане на температури до 100 °С та швидкість обертання до 4-5 тис об/хв (звичайна швидкість для кулера);

  • для швейних машин та електроінструментів;

  • силіконове мастило для редукторів побутових приладів;

  • спеціалізоване для кулерів (наприклад, Molykote Omnigliss).

* Категорично не рекомендується застосування будь-яких густих олив, а також мастил на основі бісульфату молібдену, оскільки вони призводять до заклинювання підшипників.

 

Конструкція підшипника у вентиляторі ноутбука

Перш ніж взятись до змащування, варто розібратися в конструкції підшипника, щоб зрозуміти, як його обслужити, якщо стандартна процедура не допоможе.

У 95% випадків у ноутбуках встановлені стандартні кулери, що обертаються на підшипниках кочення. Типову конструкцію такого підшипника можна бачити на малюнку.

 приклад підшипника для кулера ноутбука

1) Кільце-запобіжник

2) Ущільнювальна гумка (сальник)

3) Втулки

4) Барабан кочення

5) Корпус

Розуміння конструкції підшипника вам знадобиться, щоб його промити, якщо простий спосіб змащування не вирішить проблему.

 

Процес змащування підшипника та чищення вентилятора

Є всього два варіанти чищення: із вийманням кулера з корпусу або без нього. В останньому випадку ви зможете почистити кулер ретельніше, однак доведеться виконати роботи в кілька етапів:

  • спершу продуємо основу лопатей щоб прибрати той пил, що "сам відвалиться". Варто враховувати, що балон або фен рознесуть пил по кімнаті;

  • знімаємо кулер. Зазвичай він тримається на 2-3-4 гвинтах. Складаємо гвинти окремо, шукаємо шлейф живлення, акуратно від'єднуємо;

  • ватною паличкою змоченою в етиловому спирті очищаємо лопаті та протираємо тильну площину;

  • у центрі вертушки є сервісна наклейка, вона закриває підшипник. Цю наклейку необхідно акуратно підняти (відклеювати повністю не потрібно) – під нею розташований підшипник. Акуратно, пінцетом піднімаємо сальник підшипника і капаємо під нього кілька крапель мастила, робимо це повільно, щоб масло встигло розтектися;

  • пальцями обертаємо лопаті вентилятора, щоб мастило краще розійшлося;

  • повертаємо на місце ущільнювач (якщо він був);

  • чекаємо 10-15 хвилин, щоб мастило встигло проникнути в підшипник і на вісь.

 

Що може піти не так?

Іноді, швидкість обертання кулера не відновлюється після швидкого змащення, тоді, можливо, доведеться промити або замінити підшипник або весь кулер повністю.

 

Промивання підшипника

 розібраний підшипник

Додавати масло в ту частину механізму, що обертається, не завжди ефективно, іноді 1-2 краплі рідкого мастила не здатні "витиснути" загуслу оливу з механізму. Тоді підшипник можна "реанімувати" за допомогою промивання. Для цього необхідно зняти запобіжник та сальник, витягнути сердечник та промити деталі у ванній з будь-яким розчинником (крім сальника, його краще обробляти лише спиртом). Потім, після просушування, збираючи механізм, додаємо 1-2 краплі мастила до установки сальника та запобіжника й ще кілька разів прокручуємо.

 

Заміна підшипника

Якщо ви промивали та змащували підшипник, але вентилятор все одно крутиться з помітним зусиллям – можливо, варто замінити його. Для цього вам доведеться з’ясувати його розмір. Адекватний спосіб лише один – знайти в інтернеті специфікацію за моделлю кулера. Замовити необхідну деталь можна у спеціалізованих магазинах. Для виймання може знадобитися дуже тонкий пінцет.

Якщо встановити модель кулера неможливо, можете виміряти діаметр корпусу та отвору підшипника штангенциркулем та придбати новий за замірами.

 

Заміна вентилятора

Іноді, якщо підшипник вентилятора працює погано навіть після змащування і ви не можете визначити його розмір або він заклинив, є сенс замінити весь кулер. Його модель, як правило, вказана на сервісній наклейці і вам буде легко знайти відповідний товар в інтернет-магазинах.

 

Підсумки

Доцільність всіх цих маніпуляцій (крім стандартного змащування без розбирання) буде актуальною далеко не завжди і не для всіх. У більшості ноутбуків вартість стандартного кулера не перевищує 150-200 грн, тобто його реально простіше замінити повністю, не переймаючись промиванням підшипника або його заміною. Тут вирішуйте самі, що вам зручніше або дешевше.